Nätcasinon lockar fler

Nätcasinon lockar fler svenskar än någonsin till spel, konstaterar man i medierna. Bland annat handlar det om att vi fått en ökad tillgänglighet till nätspel men vi blir även mer utsatta för spelreklam och får upp ögonen för spelandet.

2243401-online-poker

Siffror från Lotteriinspektionen visar att spelandet på nätcasinon fortsätter att öka kraftigt. De på Lotteriinspektionen har data sedan 2003 när nätspelandet var en ganska liten produkt och nu ser man att det börjar bli riktigt stort. På ett år ska omsättningen för nätcasinon ha ökat med 19 procent. Från att ha omsatt cirka 1 178 miljoner kronor 2013, omsatte man 1 398 miljoner kronor under 2014. Omsättningen på nätet börjar i och med detta närma sig vad Svenska spel omsätter på vadslagningsprodukter som stryktipset, rapporterar DN.

Bättre tillgänglighet

Varför nätcasinon har blivit en så pass stor produkt och fortsätter att öka, har sin förklaring i ett antal faktorer. Dels har det blivit mycket enklare att spela på mobilen tack vare att vi nu har ett stabilare mobilnät. Läs mer. Vi använder våra telefoner och surfplattor hela tiden och de har blivit starkare och kan klara av tyngre uppgifter, som att spela på casino. Spelbolagen har tagit tillvara på detta och erbjuder nu produkter som fungerar lika bra på mobil eller surfplatta. Man behöver alltså inte längre åka hem till datorn för att spela. En annan anledning till att nätcasinon lockar fler är att alla kan hitta något som passar dem i det enorma utbudet. Bara de senaste åren har en uppsjö av casinosajter startats, såväl som recensionssajter som http://casinoonline247.se, där man samlar de allra bästa casinona.

Satsar på marknadsföring

En tredje anledning till det stora intresset för onlinecasino är att medvetenheten om att casinona finns har ökat i och med att mycket reklam har gjorts. Förra året lade spelbolagen 3,7 miljarder kronor på reklam och detta innebar en ökning med runt 1,2 miljarder kronor från året innan. Den stora andelen reklam stod de utländska spelbolagen för och de ökade sina reklaminvesteringar till 2,6 miljarder kronor 2014. Det har länge stridits om huruvida de utländska spelbolagen får göra reklam i Sverige men än så länge har de fått rätt att göra det. (Källa)