Stora pengar i den svenska spelmarknaden

I Sverige är konkurrensen stenhård när det kommer till både spel online, mobilspel och casinospel på nätet. Det finns många som erbjuder bra spel – och det finns ännu fler som intresserar sig och vill spela. Utbud och efterfrågan går i spelbranschen hand i hand och få branscher går så bra som just spelbranschen.

Men vad är det som gör att den svenska spelmarknaden är så stor? Den frågan får mannen bakom ett
lyckat svenskt Casino svara på i den här artikeln från Dagens Industri. Han menar på att det är viktigt med ett starkt brand och en bra bild utåt, samt att man vågar tänka utanför boxen. Det nya och kreativa tänket för spelbranschen har ju även gjort att saker som free spins och casinobonus är vanligt, vilket verkligen har gjort att fler har möjlighet att spela och testa nya varierande spel. Och kanske är det just det som gör svenskarna så duktiga på spel, de är kreativa och vågar tänka nytt. Ett annat exempel på en lyckad svensk inom spel är Youtube- och numera världskändisen Felix “PewDiePie” Kjellberg, som genom att göra spelvideos på Youtube fick över 39 miljoner prenumeranter på hans videoblogg. Det är siffror som få svenskar kan mäta sig med och självklart är det någonting som den svenska spelmarknaden ska vara stolt över. Nu har PewDiePie även valt att lansera ett mobilspel “Legend of the Brofist“, ett spel som kommer att kosta cirka 50 kronor i en engångsavgift, men som saknar köp inuti i appen (till skillnad från många andra spel).

Stora pengar på mobilspel

Om PewDiePies spel kommer att bli lika stort som online spel eller klassiker som Quizkampen och Wordfeud återstår att se, men med tanke på hans tidigare framgång är det nog inte omöjligt. Om han lyckas kommer han att tjäna mycket bra med pengar, bara att jämföra med bolaget som skapade Quizkampen som omsatte 92 miljoner 2014. Men sen är det nog inte hela världen om PewDiePie inte tjänar exakt lika mycket på sitt spel. Han har trots allt – borträknat från de nya affärerna med spelet – beräknades tjäna drygt 62 miljoner (under 2014) bara genom sponsrade klipp och relaterade sponsoravtal.

286370-miscellaneous-playing-cards